Lilypie First Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers

Wednesday, February 16, 2011

Dari Galeri Penjara

Ahad lepas pegi Imigresen kat Jln Seri Negeri,Ayer Keroh. Sementera tunggu 1 jam proses tuh, kami jln2 kat Galeri Penjara yg ada kat situ. Aku ingatkan muzium, rupenya pameran hasil tgn banduan2 dari seluruh penjara di M’sia ni. Part muzium skit je.Barang2 ni display untk dijual. Mmg cantik2 n penuh kehalusan, ye la diorng buat pon bukan kejar dateline or untung... So boleh la full concentrate utk menghasilkan barang yg betul2 berkualiti. Bagus jabatan penjara buat xtvt mcm ni, selain memenuhi masa, nti kat luar bleh la diorang praktik utk sara hidup. Nih antara gmbr yg aku snap slps mintak kebenaran dr penjaga/jurujual kat situ. Biasalah blogger tegar kunun…kamera sentiasa bawak. Klu lupa,hp pon boleh.


Part muzium dulu.Indication baju2 banduan. Jalur hijau -lari penjara. Jalur Biru-lari polis. Jalur Hitam-lari pusat serenti. Jalur merah-lari sekolah henry gurney. Baru aku prasan,kat melaka yg kecik ada penjara 2 & sekolah henry gurney. Terbaru sekolah utk budak2 pregnant anak luar nikah pon ada bukak kat sini. Ish ish ish..why semua kat Melaka??

Tali gantung utk hukuman mandatori mati. Meremang bulu roma aku..ntah berapa nyawa melayang dek tali ni...it's real ok. Sumbangan dr Penjara Seremban. Kat blkg tuh jenis2 rotan utk kesalahan berbeza..mencuri,liwat,cabul etc.



Part hasil buatan banduan. Dari katil,meja makan,langsir,cadar,kraftgn kayu..



Meja yg best utk kanak2..kat luar takde design mcm ni. Aku pon tak penah jumpa. Blkg tuh sos & makanan kering buatan banduan jugak.


Hasil rotan,kayu n mengkuang.


Kotak brg kemas,meja batu mini,rumah dr kertas recycle (bleh aku beli masuk contest raya nti)



Kain baju,batik,Kapal besar & kapal kecik..nih rasa nk nyanyi lagu lancang kuning..lancang kuning lancang kuning berlayar mlm..ohoooooo




Akhirnya laki aku beli jugak..tp lancang putih. Angkut wat naik lori penjara.Bila display je kat kedai,lindung habis baju2 aku, kena charge sewa ni.Ok sapa2 nk bergambar, charge RM2 sekeping.

4 comments:

  1. berapa harga tuh? knp tak beli meja? cantik la meja tuh

    ReplyDelete
  2. rumah aku dah takde space nak duduk kay,lg nk tmbh meja..kapal harga lebih satu ribu.

    ReplyDelete
  3. gila punya kaya...

    smlm aku sampai termimpi2 pasal kapal nih... ada dlm ofis aku plak tuh... lawak tak?

    ReplyDelete
  4. ahahaha..ni bukan kaya, boros namanye. klu aku takdenya..baik beli tudung byk2 penuhkan kedai.

    ko ada mimpi aku sekali tak? kuikuikui

    ReplyDelete