Lilypie First Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers

Friday, December 17, 2010

Hantu Min Aik dah kembali.

Ini bukan kisah pasal movie Hantu Mak Limah Balik ke Rumah. Ini kisah benar yg berlaku kat company aku skang. Sbnrnya aku taknak dengar & kalau boleh taknak tahu sbb aku tahu tahap diri mcm mana. Konpom lepas ni nak berteman je even ke toilet or surau. Tp aku terpaksa dgr semua complain baik or buruk dr anak buah aku. Antaranya di ganggu hantu or makhlus halus. First aku keja tahun 2005 dulu, sorang operator indon yg aku paksa masuk night shift start bercerita pasal di ganggu hantu. Pili air di lab sebelah dia bekerja terbuka sendiri. Dia tutup & kembali sambung kerja..tetapi terdengar semula bunyi air mengalir dr pili. Aku anggap dia sengaja mengada2 kan cerita sbb taknak keja malam. Dan kami panggil (aku n boss) dia utk kaunseling & kes ni diarah senyap supaya tidak menakut2 kan org lain.

Atas dasar perikemanusian sbb aku pon tak berani klu di tmpt dia, aku arrangekan 2 org utk night shift.So dah tak ada cerita2 paranormal lagi.Tp company aku tetap buat acara rutin tahunan halau hantu versi Buddha (bagi makan) & Islam (bacaan yasin).Klu ikut logik,pelik kan? Muslim halau hantu,tp depa panggil plak dgn cara bagi makan,bakar duit palsu,kereta & banglo kertas…menurut sorang rakan Chinese aku, depa bg semua kemewahan tuh supaya tak kacau manusia.Dgr boleh,percaya jgn,KHURAFAT & boleh terpesong AKIDAH!

Setahun demi tahun,bermacam2 versi cerita paranormal kat Min Aik ni. Kadang2 rasa mcm budak sekolah dulu2 je,bila bercerita digembar gembur jd sgt thriller! Tp aku percaya menda ni wujud wlpn aku sendiri tak pernah jumpa & aku harap sgt tak jumpa.

Kisah yg aku masih ingat, kejadian tahun lepas. Makhluk tersebut menggangu di stesen lain & akhirnya melarat hingga ke Lab. Wlpn operator aku berdua,tp ‘dia’ masih berani menunjukkan diri dlm versi kelibat. Sekilas pandang,’dia’ hanya memerhati dr luar lab. Dua kali pandang,dah hilang. Sebab kemunculan ‘dia’ betul2 mengganggu perjalanan lab & operator takut bersendirian. Aku buat baccan Yassin beramai2,renjis air di setiap penjuru. Alhamdulillah,aman seketika.

Terbaru ‘dia’ kembali lagi. Cuti Maal Hijrah baru2 ni, hanya satu operator dibenarkan utk setiap syif. Sekali lagi ‘dia’ muncul dlm versi kelibat,menggangu syif siang & malam. Malam berikutnya, kat stesen lain plak ada hysteria. Sah! Operator aku ckp benar.

Selasa lepas, ada operator Indon yg dirasuk,tp aku still +ve thinking. Tgk keadaan dia yg terbaring mcm tak cukup nafas & menggigil kaki tgn, mmg sgt kesian. Diorang mintak aku tolong mana yg patut. Speechless! Aku pon tak tau nk buat apa. Rasa tgn dia kejang & sejuk. Aku urut2 supaya pengaliran darah lancar. Sambil tuh duk baca ayat Kursi,seribu dinar & 3 Qul. Aku hembus kat muka, dia dah terkulai. Mungkin letih. Lps tuh,mereka2 yg ada kat situ suh aku bagi dia air,aku baca2 skit, start tu dia dah menggigil semula. Bergoncang katil. Lagi kuat aku baca,lagi kuat dia melawan.Air dlm bekas hampir nk tumpah sb berkocak. Mereka beramai2 ikut aku baca..lps tuh aku hembus 2 kali atas muka,dia terbaring lesu. Mata still bertutup. Aku panggil nama dia sambil usap air kat muka & tgn tp no respon. Keadaan kembali tenang & aku tinggalkan mereka yg tgh tunggu ambulance agen.

Keesokkannya, budak tuh dtg keja lg wlpn Doc dah bg MC. Reason dia dtg sbb terpanggil utk kerja. Mata merenung tajam kat sapa2 yg tegur. Jadi lg aksi lebih dahsyat, bila operator ramai2 kepung nk tangkap,semua tercampak.Company panggil ustaz luar utk cuba tenangkan budak tuh. Bila dibagi air mineral yg dah dibaca2, dia minum sikit & terus campak,katanya pahit.Aku takdak kat tmpt kejadian,just dicerita oleh saksi.Dan budak tuh dirawat sehingga sembuh dan dihantar pulang ke hostel.

Pada syif mlm nya,makhluk tersebut mencari mangsa lain plak.sorang lg budak kena,inspector QC. Tp kes nya, just mata merenung tajam & bila ditanya..

Supervisor: Kamu kenapa Yuli?
Yuli: Siapa Yuli?

Dlm keadaan tak sedar dia sempat lukis gambar..jeng jeng jeng (actually aku suh org lain snap)



Aku rasa,mmg patut panggil ustaz yg pakar utk membuang gangguan ni. Klu tak,konpom next year ada lagi kes2 mcm ni. Aku skang terpaksa berteman gi surau. Nak gi toilet pon simpan ja buang kat rumah. menda ni mcm suka org care..lg org cerita pasal dia lagi la dia tunjuk hebat.

.

No comments:

Post a Comment