Lilypie First Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers

Monday, October 8, 2012

smartphone or celcom prob?

Mood: Geram. Tak pikir panjang.

Tak seindah yang di impikan. Aku assume semua prob akan settle bila guna telepon pintar ni, sepintar atau secerdik namanya tu lah. Purpose beli :


  • sebab aku nak amik gmbr for online business & directly uplod to FB/blog. Since kamera aku rosak & kamera canggih laki plak tak reti guna+berat mcm batu. Bila kira2 beli digital kamera baru pon harga dkt 1K jugak, baik aku beli 2 in 1 terus kan.
  • sebab hp cokia C5 lama tu mcm ada signal problem je, sometime org call tak dpt, sms tak masuk..walaupon tak pasti adakah sbb netwok celcom or sebab hp tu. Dan bg org yg tak memahami akan non stop or repeat menyalahkan menda yg bukan salah aku, tak suka betul nk explain byk2 kali menda yg remeh ni.
  • sebab hp lama tu kecik, selalu je hilang / misplace. Penat tul nak cari bila tak tau terselit kat mana. Tambahan plak pengguna yg lasak ni suka betul campak2 lps guna or bila rasa tak berguna sbb takde sms / call masuk pon berhari2 yg memerlukan berkepit 24jam ngan hp..lain la mcm remaja remaji skang, ketuk ketak ketuk ketak tekan keypad & ngadap hp even org tgh bercakap ngan dia, no respect sense langsung..err dah masuk topik lain.
dan beli la samsung tab2 berharga rm1350. bermula lah era baru. owh, rupanya byk ketinggalan teknologi dah aku ni..syok betul la mendonlot itu ini..then bila come to main purpose aku beli

  • gambar takleh upload pon ke blog.cuba2 byk kali, mcm2 teknik..dah start geram, membazir masa tul. bukak netbook, bluetooth gmbr dah settle!
  • top up rm30, baru nk call adik aku masa hantar kepek ke KUIM, baru sedar kedit 0. Sib baik ada standby top up RM10. 3 hari after tu, ada customer plak duk sms nk borong tshirt muslimah. Kredit aku 0 lg..baru 3 hari, tak call sapa2 pon. Then aku online MB2u beli lg RM10, dlm masa 30 minit, baki jd 0! Terus aku call Celcom 1111, apa masalah sbnr nya ni. Rupanya diorang kata no aku ada GPRS, bila guna smartphone akan otomotik mkn kredit. Wlpn dah off mobile data, still tak jamin kredit selamat sbb apa2 software update tetap akan mkn kredit. klu nk save, langgan la celcom RM18/week..klu sebulan rm72. Kat umah aku dah wifi streamyx, opis pon ada intenet, apa kejadahnye nk perabis duit utk menda yg tak mati pon klu takde. Dan aku bukannye pengguna intenet tegar. Sial! Solution nya : Akak cabut simkad & guna la semula hp lama akak tu atau amik pelan kami.
Pagi tadi terpaksa top up RM10 utk bgth ttg kepek kat agen kilang.Lps tu cepat2 cabut simkad. Nak guna hp lama, bateri plak hilang. Konon habis madu sepah di buang, bila budak2 ni wat main, takde la plak aku nk amik simpan. Aduhai...kena lah cari bateri cokia baru semula..Dah la tepon rumah pon rosak kena buat main.Sekarang ni, tab2 aku tu jd tukun la plak...boleh guna utk intenet je, sama function tp tak sebest guna netbook lg..Tgk la nanti bila hati aku dah tenang, aku akan berpikir dgn waras. Sama ada nk beli nombor network baru yg tak mkn kredit or buang semua software2...

2 comments:

  1. edd... samsung mmg cam tuh... kawan aku bayar bil sebulan 1k kot, sbb walopun dh off cellular data, tp data still jalan... tatau kenapa...

    dan, samsung tab byk prob kot... ramai komplen... tak sampai setahun, mcm2 prob aku dengar... motherboard rosak laa...

    kalu ko bukak blogger kat internet explorer samsung, mmg susah nak attach gambar... ko kena download software blogger, atau pun blogpress... baru ok... software blogger free la, blogpress kena bayar rasanya...

    cuma kalu pakai software blogger, ko takleh nak letak caption kat setiap gambar...

    ko kena upload gambo dulu, pastu save... pastu bukak internet explorer utk edit the post...


    tu je yg aku boleh tlg...

    silap2 tab ko tu jadi mainan utk anak2 je, kalu ko tak pakai...

    ReplyDelete
  2. Thanks Kay, dlm byk aku mitak advice org, ter miss ko plak sblm beli...skang mmg function utk intenet & main game je, rasa bazir sgt..nk let go rasa nya ..

    ReplyDelete