Lilypie First Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers

Sunday, March 6, 2011

Gulai Lemak Ketam & Pengat Pisang Pantai Timur

Pagi tadi lepas sarapan tepi pantai,lepak2 sambil layan Aqil main ombak, ada la pakcik nelayan baru pulang..alang2 tu pegi la jugak menyibuk berebut ngan org ramai yg duk kerumun kat bot pakcik tu. Dapat la beli ikan bawal sekor & ketam fresh. Total RM12. Pikir punya pikir nk masak apa..akhirnya dpt la idea ni. Ikan bawal aku goreng je, ketam wat masak lemak.

Step pertama..cuci2 kasi berseh. Lumut2 semua aku sental ngan berus pinggan. Tiba2 aku perasan ada menda pelik. Sekali cungkil, terus tercabut. Aku rasa parasit. Aku FB ngan Ila smbil tuh mitak resipi. Tanya pasal kutu ni sekali. Abis kena gelak...teritib rupanye. Fes time dgr..ye la sbb ni fes time aku masak ketam huhuhuhu.Penat jugak aku kikis semua ni.

Ketam yg sudah siap dicuci. Sedia di potong dua. Terus kepada resipi kombinasi dr Ila,Kak Na & Uni....
Bahan-bahan: Santan, serai, asam keping,kunyit,bawang,garam
Cara-cara: Tumbuk bawang merah & putih hingga lumat. Masukkan ke dlm santan. Panaskan.Masukkan serai yg telah di titik bersama asam keping & secubit kunyit. Sambil kacau tuh masukkan satu persatu ketam.Last masukkan garam. Kacau la sampai mendidih. Simple kan. Aku skip cili sbb takut Aqil pedas.



Sedia utk dihidangkan. Aqil makan byk,nuar bertambah nasi, Yin (cousin Nuar) pon smpi hirup kuah. Bagi tukang masak....itu lebih bermakna dari ucapan.

Menu petang plak, tiba2 rasa teringin nk mkn pengat pisang.So resipi ni aku gugel kat mesra.net
Bahan-bahan: Kentang (dibuang kulit & rebus),pisang,sagu,gula merah,santan,gula halus,garam,daun pandan.
Cara-cara: Panaskan santan,gula merah,sagu,daun pandan.Bila mendidih masukkan pisang n kentang yg direbus tadi. Masukkan gula halus & garam secukup rasa.



Sedia utk di makan.

3 comments:

  1. festime aku dgr nak masak pengat pisang kena masukkan kentang...

    ReplyDelete
  2. Ahahaha..tuh aku reka sendiri. Patut tukar nama pengat campur2 la..

    ReplyDelete
  3. aiyaaa.. dah jadi blog masak2 dah ni

    ReplyDelete