Lilypie First Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers

Friday, January 28, 2011

1st Blouse & 1st Sewing Machine!



Taraaaaaaaaaaaa!! Nih la hasil jahitan pertama aku after kelas 4 hari. Blouse Kolar Hawaii..tp aku suka panggil Blouse Makcik sbb bila aku pakai..truely looks like auntie..hihihihi. Baju ni belah tgh & berbutang. Potongan baju & tgn lurus je. Kolar skema keras. Ahahahaha..sumpah aku tak pakai dah. Nanti klu mak aku suka,aku bagi dia je la.


Nih plak mesin jahit pertama aku, jenama Raleigh.Klasik kan. Sbb aku masih amatur, mmg sesuai la pakai yg tahan lasak ni. Lagipun kat kelas menjahit pon aku guna brand ni.
Baru sampai mlm tadi.Harga RM350, tambah motor jadi RM400. Dlm area Masjid Tanah ni, dah 5 kedai aku survey,rate kedai lain dlm RM400~RM460 utk mesin sahaja. Additional motor charge another RM65.

Actually Raleigh pon ada jual yg portable, casing plastic. Harga pon murah, RM300 saja sbb takde extra cost utk kabinet & motor already built in. Tp tak sesuai la utk heavy duty job yg mcm aku plan kononnya nak design blouse muslimah utk jualan borong n runcit (Kes kes kes...angan2 Mat Jenin lagi).

Psstttt...Abaikan koleksi puting di tgh tu. Semestinya kerjaan si kenit.





Ha!! Ni ler ghupe nye sewing motor tu. Plug in, just tekan je guna kaki or tgn. Tp aku suka praktis goyang kaki badan by manual. Biar terer manual, baru cuba auto. Mcm bawak keta jugak la kan,klu mula2 belajar main auto, manual taknak belajar dah & terus tak reti guna.

Mlm tadi dr kul 8 sampai kul 12 mlm aku duk troubleshoot, mcm tikus baiki labu je. Lepas godek2, trial run ntah berapa kali, putus benang dah berapa meter, akhirnya dpt jugak la aku menjahit spender koyak lis tepi. Sorry ye jenjiran, tgh2 mlm dgr bunyi keretapi. Mlm ni aku buat projek kedua plak, kuang kuang kuang.


4 comments:

  1. mesin raleigh mak aku dh koyak...
    knp tak beli yg best terus? portable and bleh buat kerja berat? cthnya singer...

    ReplyDelete
  2. Hahahaha kay, berapa kali aku baca statement fes ko,ade ke mesin jahit diperbuat dr kain..sib baik ada pembetulan.ahahahaha

    Aku beli yg murah dulu, takut2 takde skill mcm memasak..hancus! Klu rasa taraf boleh balik untung, aku invest la m/c yg industrial terus.

    Ilah, aku sedang paksa diri minat n belajar menda yg aku tak suka & tak penah imagine nk buat...typically HOUSECHORES! Peransang aku adalah business, klu takleh go thru at least aku boleh save budget utk own thing je la..mcm baju raya adik beradik yg hampir sedozen n langsir.

    ReplyDelete